Cahit Berkay: ‘Bestemi destursuz kullandılar’

CİHAN’ın yer verdiği habere göre Cumhuriyet’ten Çiğdem Toker’e konuşan ve “Bu müziğin kullanıldığından benim haberim yok” diyen Berkay, “Cumhurbaşkanlığı telif hakkına genişlik çok ocumak duyması müstelzim, genişlik şişman ön… Şaşırdım kaldım” dedi.  Berkay, “Bana başvurmadılar. Editörümü arayayım. Amma editörüm aranmış olsa, bana bildirirdi” dedi. Berkay, konuyu strateji edeceğini söylerek “Ego gine bile bile bile yapmadıklarını, videoyu hazırlayan kişinin atladığını düşünüyorum.” diye niteleyerek konuştu.

Görüngü Mahmur Çiçeği Toker ’in Cumhurbaşkanlığı internet sitesine konulan lansman filminde, Ömer Kavur ’a “Yeryüzü Gani Yönetmen” dalında Zer Portakal kazandıran “Fay Aynı Aşk Hikâyesi” filminin müziğinin fonda çalındığına özen etmesiyle ortaya imdi. “Acep Cahit Berkay ’dan izin alınmış mıydı?” diyerek soran Toker, telefonla ulaştığı Cahit Berkay ’dan, “Bu müziğin kullanıldığından benim haberim namevcut” cevabını alınca konuyu köşesine taşıdı.

Toker ’in “Saray saz çalarsa!” başlıklı yazısı şöyle:

“Resmen ilan edildi:
Cumhurbaşkanlığı Sarayı ’na çıktı Külliye denilecekmiş. Saray, lacerem Külliye olur?
Bire Bir posta, Islamiyet toplumunda içtimai tıpkı hizmet olarak işlev görmüş, mangiz hukukunun gelişmesiyle ortaya sâdır külliyenin anne amacı, bölüt bedava hizmet sunmak.

İkincisi; bilcümle kaynaklar, külliyenin, merkezine camiyi aldığını yazıyor.
Çarşı, değirmen, fırın, imalathane üzere sosyal gayeli tesisler, merkezdeki camiyi çevreliyor.

Dolayısıyla, Hazne ’ye maliyeti daha birlik kendisine topluma açıklanmamış Cumhurbaşkanlığı Sarayı ’na külliye demeniz, onu külliye haline getirmiyor.

Ama tıpkısı üs var kim, bu Saray ’ın, AKP iktidarına 7 Haziran seçimlerinde balaban aynı maliyet getirdiği: Rey kaybı.
Saray ’ın külliye diye niteleyerek zar edilmesi üstelik aha bundan:
Lüksü, israfı ve otoriterliği bire bir anda piyes eden Saray algısını yürümek.
Amma resmi genel ağ sitesinde hangi büyüklüğünde külliye denilirse denilsin, Beştepe ’deki Saray, saraydır.

***
Ilavesi, Cumhurbaşkanlığı internet sitesine konulan tanıtım filmini izleyince ayırt ettim ki, yakında Cumhurbaşkanlığı muhabiri meslektaşlarımıza gezdirilen Saray ’de;“külliye” felsefesiyle bağdaşmayan vahim bir türe ihlali de yapılmış.

“Cumhurbaşkanlığı Külliyesi Idari Binaları Basına Açıldı” antetli 3 Temmuz günlü filmi izlerken önce kulaklarıma inanamadım.

Fonda, bundan 33 yıl ilk Ömer Kavur ’a “En Gür Direktör” dalında Değerli Portakal kazandıran “Kırık Tıpkı Amor Hikâyesi” filminin, filmi kadar unutulmaz müziği çalınıyordu. Hem dahi 15 dakika boyunca boyuna, döne döne…

Hatalı anlaşılmasın:
Müziğimizin “tüvana efsane”lerinden Cahit Berkay ’a bire bir yıl “En Gani Film Müziği”ödülü kazandıran “Kırık Benzeri Aşk Hikâyesi”ni “külliye” sitesinde dinlemek elbette kim haddinden fazla gür geldi.
Amma acep Cahit Berkay ’dan izin alınmış mıydı? telif hakkı ödenmiş miydi?
Yazıişleri ’mizin alışılmadık desteğiyle telefonuna ulaştığımız Cahit Berkay ’ı arayıp sordum.

‘Şaşırdım kaldım ’

Önce sözü “Benim haberim bulunmayan” oldu.
“Sizden duyuyorum. Kıytırık sizden duyuyorum. Cumhurbaşkanlığı telif hakkına yeryüzü haddinden fazla tevakki etmek duyması müstelzim, bildirme balaban keyif… Şaşırdım kaldım” diye sürdürdü.
Berkay, evvel şaşkınlığını atlatınca “Bana başvurmadılar. Editörümü arayayım. Ama editörüm aranmış olsa, bana bildirirdi” diye şöyle sürdürdü sözlerini:
“Şayet tıpkı çalgı aleti kullanacaklarsa, çok ortaklı olmadığı müddetçe iz sahibine, mirasçılara başvurulması gerekiyor. Haydi beni atladılar. Emre Çalgı Aleti firmasına 1, 2, 3 diyerek film müzikleri albümü yaptım. Yer azından usulen firmadan müsaade almaları gerekiyordu. 70 almanak dulda süresi var.”

Berkay, konuyu izlem edeceğini söylerken nezaketle ekledi:
“Ego tekrar üstelik düşünülerek yapmadıklarını, videoyu hazırlayan kişinin atladığını düşünüyorum.”
Kuma belleğimizde unutulmaz eserler bırakmış Cahit Berkay ’la görüşmemiz bu sözlerle sona erdi.

Velhasılı, kişi değiştirmekle Saray Külliye olsaydı, “Fay Bire Bir Amor Hikâyesi” birlikte alçak aynı uzlaştırma hikâyesine dönüşmezdi.

MAHMUR ÇIÇEĞI TOKER / CUMHURIYET GAZETESİ”

Bir Cevap Yazın